Ambassadeurschap en Referral recruitment gaan hand in hand, maar het is van cruciaal belang dat organisaties zich in de eerste plaats richten op ambassadeurschap. Waarom?
Te vaak stranden Referral recruitment programma’s in organisaties. In eerste instantie worden collega’s vol enthousiasme aangespoord om in hun netwerk te zoeken naar potentiële kandidaten voor openstaande functies. In werkelijkheid leidt dit meestal tot een handvol collega’s die toevallig iemand kennen, terwijl de rest tot de conclusie komt dat ze niemand kunnen aandragen. Game over. Einde oefening.
Referral recruitment wordt vaak gezien als een ‘eindig spel’ door medewerkers, terwijl ambassadeurschap juist een ‘oneindig spel’ is. Je kunt te allen tijde ambassadeur zijn van positieve gebeurtenissen binnen de organisatie. Het delen van berichten, nieuws en vacatures is iets wat je voortdurend kunt doen, ongeacht de omvang of kwaliteit van je netwerk.
Het gevolg van dit ambassadeurschap is, je raadt het al, een toename van referral kandidaten. Want als collega’s regelmatig leuke berichten over het werken bij jouw organisatie posten, zal dat vrienden en kennissen in hun netwerk ook opvallen. Een gesprek tijdens een verjaardag of op de sportclub over het werk is dan snel gestart.
Kortom; begin met het bevorderen van ambassadeurschap door collega’s. Het is de sleutel tot het bereiken van je doel: meer referral kandidaten.