Veel organisaties belonen hun medewerkers, als ze een kandidaat aanbrengen, door middel van een geldbedrag. Oftewel een aanbrengbonus. Gemiddeld is deze bonus tussen de €500,- en €1000,- bruto. Een mooie win-win situatie zal je denken. Maar is dat wel zo?
Want vraag eens na 3 maanden aan die collega wat hij of zij met het geldbedrag heeft gedaan, dan weet bijna niemand daar meer antwoord op te geven. Door het bruto/netto verschil valt de beloning vaak tegen. Het resterende bedrag komt op de betaalrekening en wordt vaak uitgegeven aan de vaste lasten, boodschappen en misschien nog een gezellig etentje. Maar medewerkers kunnen vaak niet meer precies benoemen wat ze met deze bonus gedaan hebben. Jammer, want die indruk die het achter zou moeten laten verdwijnt dus als sneeuw voor de zon.
Hoe werkt het dan wel?
Kom met iets unieks! Want de waarde in euro’s hoeft niet toe te nemen, maar de waardeperceptie daarentegen wel.
In een recent artikel werd beschreven hoe medewerkers de mogelijkheid kregen om zelf een suggestie te doen voor een creatieve beloning, wanneer ze een nieuwe collega aandroegen. Een van de medewerkers wilde graag een trouwjurk voor haar aanstaande bruiloft. Door hierop in te spelen was er veel meer enthousiasme. Het resultaat? Ze droeg een nieuwe collega aan en enkele maanden later stapte ze in het huwelijksbootje in een prachtige jurk die haar werkgever had bekostigd. Een uniek voorbeeld!
Deze out-of-the-box beloningsaanpak zorgde voor enorme motivatie bij de bruid in spé. En niet alleen ontving ze een bijzondere beloning, maar ook een blijvende positieve herinnering aan haar werkgever.
Is jouw referral bonus afgestemd op je medewerkers? Of is er nog ruimte om dit te verbeteren? Daag je collega’s uit en ervaar het verschil!